Tuesday, May 10, 2011

Mari Belajar...panggil kawan2 yang nak belajar, baca sekali...

PERINGATAN: MAAFLAH POST KALI NI TAK LEH NAK CETA LAWAK BANYAK2...BAB2 BAHASA NI KITA KENA SERIYES...HARAP PAHAM LAA NOH


Assalamualaikum...0k...p0st kali ni, ceq nak ajaq ampa semua serba sedikit l0ghat yang ceq tengah guna ni...iaitu l0ghat utaqa...hahaha...harap ampa paham laa noh...l0ghat utaqa ni adalah salah satu l0ghat yang terdapat di dalam negara kita yakni Malaysia yang penuh dengan pelbagai bangsa seperti Melayu, Cina, India, Sikh, Iban, Bedayuh, Kadazan, dan sebagainya...dan sejak akhir2 ni telah muncul satu bangsa yang sedang pesat berkembang iaitu ibu2 bapak2 yang mai dari Indonesia...hehehe


0k lah...ceq dah membuang banyak masa dengan merapu dana tulih intr0 kat atas ni...Jadi, ceq menjemput Cikgu Amiaq untuk mengajaq l0ghat2 utaqa ni...


Cikgu Amiaq: Teghima kasih pada penulih intr0 yaa..Encik Amer..0k sebel0m sayya mula, sayya mintak pada sapa2 yang ada pen ngan ghetaih tu b0leh k0t no salin2 yang mana patut...
ini adalah Cikgu Amiaq...hahaha


Pekataan yang petama ni, ghamai oghang guna iaitu 'GHEYAU'...haaa...taw dak pa dia tu..??c0nt0h ayat dia, "Hang ni gheja 'gheyau' jaa taw...asyik2 'gheyau'...oghang maqah sket, 'gheyau'..." 'GHEYAU' bermaksud menangeh@menangis...sapa tak paham, jangan ghisau...duk diam2 luu...lek lu...sap kok lu...haa...MEGHOKOK MEMBAHAYAKAN KESEHATAN.. 


Yang kedua, 'LEMPAQ' @ 'HAWIN'...kedua2 pekataan ni mempunyai makna yang sama...makna dia, buang @ lempar @ throw away...cam tu la gamaknya...c0ntoh ayat, "Laa eh...awat yang hang pi 'hawin' dia jaoh2...??lagu mana dia nak tarikhnaek twitter nanti..."

Ayat untuk oghang yang maqah bagi amaran pada oghang yang buat salah: "Hang toksah dok gegeh sgt"..gegeh adalah bermaksud terhegeh-hegeh...hahahaha


Ni contoh yang laen...sayya tak laghat nak explain...tengah panaih...


1. Mengadu = Mengacom
2. Pandang ke atas = Langut
3. Membiarkan sesuatu dilantai [kain basah] = Lunggok
4. Hujan berhenti = Seqheyat (Se're yat)

5. Barisan = Baqheh
6. Lambat @ mundur = Mandom
7. Semakkan barang disebut = Punggah
8. Menghulurkan kepala ke luar = Jengoi ("Aiman, jengoi la sket...tak nampak gheta lalu...")
9. Panjat = Ghabat
10. Reban ayam = Lau 
11. Untuk tawar disebut = Tawaq hebiaq
12. Penguat kata manis = Manih Belecas
13. Penguat kata bau air kencing = Haghing pekak
14. Penguat kata malas = Baloq liat
15. Bahagi = Bedak bukan bedak yang pakai kat muka tu taw...
16. Comot = Belemueh
17. Cili = Cabai
18. Muat = Celuih
19. Celupar = Celupaq
20. Sempat = Dan bukan penyambung pekataan 'dan'
21. Basikal = Geghek
22. Kasar = Gasaq @ Kahaq
23. Degil = Ketegaq
24. Kejar = Ligan
25. Tak Senonoh = Loqlaq

Sekian saja lah..Cikgu Amiaq dah larat nak explain...hahaha...tak dak penutup...tak larat nak tulih...

Sebenarnya banyak lagi kosa kata loghat kedah ni...tapi takkan ceq nak tulis semua kan...ceq pun jadi bal0q liat...hahaha... 

Dengar macam kasaq ja kan loghat utaqa ni..??walaupun kasaq, kami orang2 utaqa ni baek2 belaka...buleh buat menantu...hehehe...CINTAILAH BAHASA KITA...=p

0k...sapa2 yang nak beli Kamuih Dewan Bahasa & Pustakaq...ada di juai n0h dekat b0net gheta Ebo hijau sayya kat luaq nu...buleh laa...sekil0 rm20...beghat kamuih tu ada k0t dalam 100 kati...kegha sendiqi laa k0t...semua gheti da..da masuk U da semua...

  

3 comments:

  1. hang ketegaq loqlaq belemueh sgt..ahaha!

    ReplyDelete
  2. hahaha...jgn nak membongak laa yugi....hahaha

    ReplyDelete
  3. lorhh junior microb eh?? ;D
    meh singgah blog cik ima Dont Bother Me-Ow

    ReplyDelete